الأنسان
طظ ياحكومه .. وطظ ياشعب .. بلا وطنيه .. بلا وجع قلب .. حياتنا هباب .. وعيشه غلب .. فى غلب
.
.

حديث التوريث

لا للتوريث
نعم ..لجمال مبارك
            ****
قد يتهمنى البعض انى قد اصبحت من المطبلين والمهللين للحكم ولكن هناك وقفات مع النفس او مراجعة للفكر ولنعتبرهانوع من انواع التفكير بصوت مرتفع.
    اثناء زياراتى الى احدى القرى فى مدينتى والتى تشبة معظم القرى فى مصر. صادفنى احد الاخوة الفلاحين وهو من النوع الذى يسمونة متنور اى متابع للاحداث فى بلدة ولعلم هذا المتنور انى من جبهةالرفض بادرنى مهللا لاللتوريث لا للتوريث ولااعلم لما شعرت نحوة بالضيق .هل لانة عرف ان يقرأ افكارى او لانى شعرت انة ينطقها ولا يصدق معناها ويقولها من باب المجاملة لى او السخرية منى . ونكاية منى فية رددت علية لماذا ترفض التوريث ولماذا تقول لا لجمال مبارك. وكأن الرجل بهت من قولى اوكان لايتوقعة منى ووجدتة يرد على سؤالى بنفس السؤال.ايوة صحيح لماذا نقول لا للتوريث ولا لجمال مبارك وهل نقولها عن اقتناع ام لمجرد المعارضة ولكنى فى نفس الوقت سألت نفسى  لماذا أقول لا للتوريث ولماذا لا لجمال مبارك .
اولا انا مازلت عند رأيى انى ضد التوريث وذلك لعدة اسباب منها : اننا دولة ذات نظام جمهورى والحاكم لابد ان يأتى بناء على انتخاب حر ومباشر كما ينص الدستور
وفى حالة التوريث سيتم تحولينا الى النظام الملكى وولاية العهد ومايتتبعة من اسرة حاكمة وامراء وغيرة وهذا مانرفضة جملة وتفصيلا.
وتولية جمال مبارك بالتوريث سيكون فيها فرض راى لشخص او مجموعةعلى البلد كلها وهذا ماارفضة ايضا.
واختيار جمال بطريقة التوريث ستجعلة امتداد لوالدة والذى نرفض الكثير من سياساتةواختياراتة للوزراء وطريقة ادارتة للدولة وبالتوريث لن يسمح لنا بكشف هذة المساوئ او الحديث عنها او الاعتراض على استمراريتها.كل هذة الاسباب تجعلنى اقولها بأعلى صوت لا للتوريث والف لاللتوريث.                      
  وعلى الجانب الاخر لماذا اقول نعم لجمال مبارك وهنا سارد على نفسى وبصوت عال
فجمال مبارك لو وضعناة فى مقارنةمع حسنى مبارك عند تولية الحكم لوجدنا ان جمال افضل من والدة ولعدة اسباب ساذكرها فى المقارنة بينهم. جمال مدنى ووالدة عسكرى ونحن ضقنا بالعسكر وحكم العسكر لانهم معتادين على اصدار الاوامر ومن لم يعجبة علية ان ينفذها ثم يعترض وهذا ضد كل القيم الديمقراطية فى الكون.وهذة نقطة تحسب لجمال مبارك.
ثانيا: عندما جاء الاب للحكم لم تكن عندة اى خبرات سياسية فهو حتى 75 كان عسكرى وليس لة اى خبرات سياسيةبينما جمال مبارك لو قدر لة ان يحكم عندة من الخبرات السياسية اكثر من 12 سنة وهذة ايضا تحسب لجمال مبارك
ومن الناحية الاقتصادية عندما تولى والدة كانت معلوماتة الاقتصادية لاتتعدى كيفية تدبير امور المعيشة بالمرتب الذى يتقاضاة من عملة. اما جمال فهو يحمل من الخبرات ماهو اكثر اكتسبها بعملة فى البنك المركزى وشركات الاسهم وعندة من العلم عن دراسة اسواق المال والاقتصاد اكثر من والدة بكثير. وهذة تحسب لة ايضا.
الخبرات الرئاسية:عندما تولى والدة كان غريبا على هذا الوسط اما هو فقد شب فية وراى وسمع وعاصر من الاحداث مايمكنة من ان يحكم بخبراتة المكتسبةمن وجودة فى وسط الاحداث.
ثم انة لن يحتاج وقتا ليتعلم البرتوكلات الخاصة بالرئاسة فهو يحياها ولن يحتاج وقتا للتاقلم والتعود عليها.
بمعنى ادق لو قارننا بين الابن والاب لاختارنا الابن بمنتهى العقلانية.
فى مجتمعنا المصرى نجد ان الدكاترة فى الجامعات يكون اولادهم دكاترة وتقبلناها من منطق انهم اقرب الناس الى اصحاب العلم او الفكر وحتى على المستوى الشعبى نجد ان الابن يتعلم مهنة ابية فالحداد ابنة يعلم فى امور الحدادة اكثر من غيرة ممن ليسوا ابناء حدادين وكلنا نتقبل هذا الوضع فلماذا نستكثر ان تكون الرئاسة مهنة وان والدة علمها لة او هو تعلمها من والدة.
ثم هل سألنا انفسنا هل يريد حسنى مبارك لابنة ان يكون رئيسا.انا اشك فى انة يريدذلك ليس من باب انة يكرة ابنة ولكن من باب الحب الابوى والخوف على الابناء من تحمل الصعاب او التعرض للمخاطر.لانة يعلم متاعب المهنة وقد عاشها ولا يحب لابنة ان يعانى ماعاناة فيها.
ولم يسأل حسنى مبارك عن تولى ابنة الرئاسة واجاب بانة موافق على ذلك ولا جمال ايضا اعلنها ولو لمرة واحدة انة ينوى تولى الرئاسة.ولنعد لموضوعنا هل ينفع جمال مبارك لحكم مصر ام لا وهنا اقولها وهذا رأيي الشخصى اذا جاء جمال مبارك عن طريق الترشيح
والانتخاب الحر فعلا ومن وسط عدد من المرشحين فانا ساوافق علية رئيسا لا لانة ابن مبارك او مفروض علينا بل لانة فعلا احسن من سيترشحون للرئاسة.
لكن ان ياتى جمال مبارك من خلال تمثيلية من تمثليات ترزية القوانين فهذا سيدفع الناس الى الوقوف ضدة واذا شعر الناس انة مفروض
عليهم سيقفون ضدة. ولكن ان يقترب من الناس وتطالب بة الجماهير وان يكون مطلبا لها هذا
سيتطلب منة الكثير اولا ان يبتعد عن اصحاب السوء واقصد هنا اصحاب المصالح من رجال السياسة والاعمال . فهؤلاء هم من اسباب كراهية الناس فى الشارع لة.ولن توافق علية الناس الا اذا تبرأ مما ينسبونة الية من انة حاميهم وانة موافق على تصرفاتهم فى حق الشعب.بمعنى ادق لن يكون جمال رئيسا الا اذا دخل من باب الشعب وليس من باب السلطة.وعلية ان يتقرب من هذا الشعب وان ينزل الى الناس وان يشعر بهم لا ان يعتمد على تقارير الحزب وكلنا نعلم ان الحزب يتحكم فية اصحاب مصالح فهل سيعجزون فى التحكم فى التقارير وهل سيعجزون فى القيام باى تمثيلية تخدم مصالحهم. وعلى جمال مبارك ان يخرج من الدوائر المغلقة بنفسة وبدون ان يعلم بذلك اصحاب المصالح لانهم سيعتبرونة خروجا على سيطرتهم وقد يصل الامر الى تحطيمة
وعندها لن يجد الا الشعب الطيب سندا لة .
فلو ذهب جمال مبارك بمفردة الى اى حى شعبى وجلس بين الناس فصدقونى لن يتعرض لة احد باى اذى بل سيعرف الفرق بين الواقع والتقارير المكتوبة وسيرى ان حب الناس هو ماسيوصلة الى مايريد وان هذا الحب سيكون اقوى من اى قوة قد تريد ضررة او ايذاءة
لاننا شعب نحب من يحبنا واننا شعب طيب بكل المقاييس.
ولسوف استكمل حديثى فى مقال اخر قريبا.


التوريث
(40) تعليقات

أضف تعليقا

اضيف في 13 يونيو, 2007 01:32 ص , من قبل dodo555555
من مصر

العزيز أبو النجوم
انا بدأت أخاف منك. إنت معاهم ولا إيه؟
عموما جمال شاب طيب وعبقرى وأصلح واحد يحكم مصر. ولا فى بعده ولا قبله، وربنا يجعل كلامنا خفيف عليه ويجعله عامر.


اضيف في 13 يونيو, 2007 11:05 ص , من قبل badd
من مصر

الله الله على المصارحة الذاتية الله انا لست مع احد او ضد احد يا عم انت واخد الناس على فين يا عم نجم لما تبدأ الترشيحات ابقى عبر عن رأيك واختار من تختاره الرجل لم يرشح نفسه على العموم يا عم هنيالك ومكتوبالك اسمك اكتب بحروف من ذهب ربنا يديلك كمان وكمان واحنا مش ضد اخونا جمال بس ارجوك غير الشروط شوية لحسن كده انت بتعلن الرفض المسبق الشروط قاسية شوية انا على يمينك اهه انا عاوزك تنسى حكاية الشعب وتنسى التمثيليات والكلام اللي انت فاكره من زمان ده الله لقد اتضحت الاقلام والتواريخ الله انا معاك يا ابو النجوم بس ياريت ما تنساش اخوك خالد بحتة صغيرة من الكعكة احنا خدنا اه ياراجل من الناس والفكر الحر غير البهدلة والكلام الفاضي وبعدين زعمنا جمال فعلا يعرف سوق الاسهم والبيع والشراء ويعرف كيف يأتي لنا بالمال وينشط التجارة المصرية ونحن في حاجة الى ذلك اقتصادنا تعب والناس تعبانة والنبي يا عم نجم قله انا ممكن اصيغ الخطب في كل المحافل الشعبية واستطيع ان استميل له قلوب الناس ببساطة جدا الحرفنة في الدخول للناس مطلوبة على الاقل اللي نعرفه احسن من اللي ما نعرفوش
سلام يا صحبي


اضيف في 13 يونيو, 2007 06:48 م , من قبل ngoom57
من مصر

الاخت /عبير
انا لامع حد ولا ضد حد دى عبارة عن حاجات بتدور فى راسى واخرجتها .الظاهر ان الواحد هيودع فقال اقول اللى فى دماغى من غير تزويق .وبصراحة اكثر انا ماليش مصلحة ولا هدف من دة ولا من غيرة.
وربنا يولى من يصلح .
نجم


اضيف في 13 يونيو, 2007 07:04 م , من قبل ngoom57
من مصر

اخى خالد
يعجبنى فيك دائما قدرتك على فهمى وان الحكاية هى مصارحة مع النفس او مراجعة للمواقف لانى لم ارضى لنفسى ان ارفض او اوافق كقضية مسلمة من غير نقاش او ان اكون رافضا عن اقتناع ولكن ان امشى مع الزفة بدون مراجعة مع نفسى فهذا هوالغير طبيعى . وصدقنى ياخالد انا مع عقلى فى المناقشة دى من مدة واخيرا فرغتها على الورق وقلت اشارك الناس فيها يمكن اكون غلط وحد يصحح لى دماغى
او يقنعنى بان تفكيرى خطأ او صح . لكن اعتب عليك ياصديقى نبرة السخرية فى تعليقك فانت من العقليات التى اعتز بقدرتها على الفهم والحكم على الامور بتجرد من العواطف وبصورةعقلانية .
ولو انت شايف ان كلامى فية غلط ناقشنى فية واقنعنى بما يخالف هذا الرأى.
دمت بخير ياصديقى.
نجم


اضيف في 13 يونيو, 2007 08:26 م , من قبل badd
من مصر

أستاذي ابو النجوم لماذا لم تعتبر حديثي معك تفكير ايضا ومن قال لك انني فكرن فيما قكرت انت فيه ولكن انا استغرب فقط من التوقيت لو أتى الشعب بشكل ديموقراطي بأي شخص بشرط ان يكون ديموقراطيا انا معه حتى لو كنت ضد ايديولجيته انا مثلك مع ما يختاره الناس ولكن المبررات التي وضعتها هي ما لم اقتنع به واعتقد الكثيرون قد يكون هناك أسباب اوجه ولكن لم نستطع المقارنة لأنه لم يطرح أحد أساسا أمام أحد فلماذا لاتطرح مثلا انت نفسك افتراض وساعتها يمكن النقارنة انت الان تصنع استفتاء وكأنه ليس هناك مرشحون أخرون
المهم أنت تفترض استفتاء لا انتخابات ونحن تجاوزنا والحمد لله على يد الرئيس مبارك حالة الاستفتاء أما بخصوص السخرية فهي ليست واردة فانت أستاذنا يا عم نجم ولكن اندهشت فقط من الموضوع يارب ترشح انت نفسك ويسمحولك ساعتها انا اول من ينتخبك
لأنك من وسط الناس وتعرف همومهم وآلامهم لذلك انت افترضت ان السيد جمال مبارك سينزل الحارات الشعبية ولن يصاب بأذى أنت تورط دولتنا بهذه المراهنة وأنت تعلم أنا ضد أي تغير يحدث في مصر الآن الله واعلم اين تتجه الأمور لو أن الناس هاجت وهذا يقلقني فدوام الوضع اضمن من الانفلات الأمني الذي قد يستغله البعض لصالحه وليس لصالح الشعب تجار السياسة عندنا كثر وهم متحفزون لأي تحرك شعبي لاستثماره وسيؤدي ذلك إلى لبنان أو عراق اخرى انا مع ثبات الامور على ماهي عليه الان ذلك أضمن
لك تحياتي


اضيف في 13 يونيو, 2007 08:45 م , من قبل nadinemauritanie
من موريتانيا

موضوع مهم وقد استخدمت فيه العقل والمقارنة وهذا اسلوب احبه وامجده انا وكثيرا ما اتفق مع من يستخدموه بل كان تحليلك تحليلا منطقيا الى ابعد الحدود رغم معرفتى بان مصر مليئة بالكفاءات فى كل المجالات ومن باب الطرافة تمنيت وانا اعرف انها من سابع المستحيلات ان تتولى نوال السعدواوى رئاسة مصر لنرى كيف ستقود البلاد وكيف ستطبق افكارها على مجتمع شرقى يتحكم فيه الدين و الكثير من العادات .


اضيف في 13 يونيو, 2007 08:47 م , من قبل nadinemauritanie
من موريتانيا

موضوع مهم وقد استخدمت فيه العقل والمقارنة وهذا اسلوب احبه وامجده انا وكثيرا ما اتفق مع من يستخدموه بل كان تحليلك تحليلا منطقيا الى ابعد الحدود رغم معرفتى بان مصر مليئة بالكفاءات فى كل المجالات ومن باب الطرافة تمنيت وانا اعرف انها من سابع المستحيلات ان تتولى نوال السعدواوى رئاسة مصر لنرى كيف ستقود البلاد وكيف ستطبق افكارها على مجتمع شرقى يتحكم فيه الدين و الكثير من العادات .


اضيف في 13 يونيو, 2007 10:00 م , من قبل kindaaa
من المغرب

أبو النجوم
/
/
الله عليك ،، تحليل منطقي وسليم
وأسلوب ذكي في التحاور مع النفس وتقييم الآخرين..
وأنا مع الأخ خالد
ياريت يرشحوك يا أبو النجوم
ووعداً مني بـ زيارة قريبة لـ مصر لـ انتخابك..
:)
وفقكم الله لما فيه الخير والصلاح
ولك جل التحايا / كِنــدا


اضيف في 14 يونيو, 2007 01:21 م , من قبل ahmeadalbasha
من مصر

لا للتوريث والف لا
ان الانسان الذى
لايدوق الحزن والحرمان لا يرحم
وانا مش عايز اتكلم فى السياسة
يانجم
بس هوة فعلا مهم جدا
واشكرك


اضيف في 14 يونيو, 2007 07:58 م , من قبل elnomany
من مصر

ثم هل سألنا انفسنا هل يريد حسنى مبارك لابنة ان يكون رئيسا.انا اشك فى انة يريدذلك
ـــــــــــــــ
لابد وان نسال انفسنا هذا السؤال اولا ثم نحكم على المور
والصناديق هي الفيصل اولا واخيرا


اضيف في 14 يونيو, 2007 10:49 م , من قبل heba080
من مصر

اريد جواب مقنع من أستاذى الفاضل

الاستاذ نجم

ماذا فعل جمال مبارك وهو

رئيس لجنة السياسات بالحزب الوطني

نريد حسنه واحدة فقط

لك كل الحب والتقدير

ايها الاب الطيب


اضيف في 15 يونيو, 2007 08:02 م , من قبل ngoom57
من مصر

استاذنا خالد الصاوى
انا كتبت بعض من حواراتى مع نفسى واى احد اخر غير ملزم بها فمن يراها منطقية فليوافق عليها ومن يراها غير ذلك فليفعل مايؤمن بة .ولكوننا كأبناء مصر نترك الساحة لمن يمثلنا ودونما اعتراض او دون تفكير عقلانى فستجد ان النتيجة محلك سر ولكن مالمانع ان يتقدم للترشيح من يجد فى نفسة القدرة على تحمل المسئولية وساعاتها ستكون هناك فرصة اكبر للشعب فى الاختيار . واما عن ترشيح نفسى فانا لا اصلح ولا اقبل ان اكون فى هذا المنصب .فيما يبدو انى تعودت على المعارضة ففيها صدق اكثر ولو اردت انت فتقدم ونحن ورائك ياخالد.بس انت اتحمل اللى هايجرى لك .
شكرا خالد على تعليقك ودمت لى عزيزا.
نجم


اضيف في 15 يونيو, 2007 08:09 م , من قبل ngoom57
من مصر

نادين الغالية
لماذا تستكثرين ان ابدو مشاغبا مرة او مرات .فانتى من علمنا الدرس فى تحطيم الاصنام الفكرية. اما بالنسبة لاستاذتك نوال السعدواى فانا اول من سيشجعها على الحكم ستشعرنا بلمسة كوميدية وقد تبيح لنا الزواج من خمسين مراءة او تلغى الزواج من باب توفير المصروفات .
دى هتخلينا فرجة للعالم واللى مايشترى يتفرج علينا. عموما اهى احسن من الجماعة بتوع الدقون والجلاليب القصيرة
واهو نوع من التغيير .
اشكرك على المداخلة ولكى تقديرى.
نجم


اضيف في 15 يونيو, 2007 08:17 م , من قبل ngoom57
من مصر

شاعرتنا العظيمة/ كيندا
مش عارف انتى ناوية لى على اية فى مدونة علاءالغندور زوجتينى من كونداليز والنهاردة عاوزة اترشح للرئاسة يعنى ياأما انضرب فى البيت او اتحبس من الحكومة عموما لو طلبوا منى اعترف على التنظيم الذى شجعنى على ذلك .صدقينى هاأعترف انك زعيمة التنظيم الانقلابى فى الوطن العربى وفية مثل مصرى عندنا بيقول( السجن للجدعان ) وانتى زعيمة من يومك .واشوفك فى السجن هتكتبى شعر ولا هتولولى . ومازلت عند رأيى فيكى فانت مغربية من بولاق .
شكرا لكى ياكندا واراكى بخير دائما.
نجم


اضيف في 15 يونيو, 2007 08:25 م , من قبل ngoom57
من مصر

الصديق العزيز/ احمد الباشا
مين اللى عرفك انة ماجربش الحزن والمعاناة مش كفاية علية ان ابوة حسنى مبارك تقدر انت تتحمل انة يكون ابوك قد اية دة انت ياراجل 26 سنة مش قادر تتحملة كان اللة فى عون جمال متحملة من يوم مااتولد .وبعدين مالها السياسة مش عايز تتكلم فيها لية انت مخاصمها ولا حاجة. بالمناسبة دى بتحضرنى قطعة من زجل لعمنا نجيب سرور كنت اتمنى اكتبها هنا لكنها تودى فى داهية لو ربنا سهل ممكن ابقى ارسلها لك على الماسنجر احسن
سلام ياصديقى
نجم


اضيف في 15 يونيو, 2007 08:34 م , من قبل ngoom57
من مصر

عمنا/النعمانى
منورنا ومنور المطرح .انا مش عارف انت تقصد اية بالصناديق اوعى تكون قصدك صناديق الانتخابات يعنى لان الحزب الواطى حاليا عندة الصناديق جاهزة والاصوات فيها جاهزة والنتيجة كمان جاهزة مش عاوزيين يتعبونا دة نظام التيك اوى فى التصويت يعنى لو انت مزنوق فى اى تصويت اتصل بالحزب الواطى الديموقراطى تصلك الاصوات والنتيجة لحد المنزل دى خدمة جديدة عندهم .
اشكرك يانعمانى على المداخلة
نجم


اضيف في 15 يونيو, 2007 08:49 م , من قبل ngoom57
من مصر

الابنةالعزيزة/هبة
قبل ان اجيبك على سؤالك يجب اولا ان تعلمى ماهى امانة السياسات فهى امانة مستحدثة وقد قام ترزية القوانين والمناصب بعمل هذة الامانة خصيصا لابن الرئيس حتى يشعروة باهمية منصبة لكنها فى الحقيقة لا تقدم ولا تؤخر وليس هناك الزام لاى عضو فى الحزب الواطى بتنفيذ اوامرها. يعنى امانة السياسات من الاخر كدة لعبة جايبنها لابن الريس يلعب بيها
وكل مايزهق منها يعملوا لة كام مؤتمر وفى المؤتمر يعملوا كام تمثيلية علشان يحسسوة ان الامانة دى هى اهم امانة فى الدنيا مش فى الحزب وبس المشكلة ياهبة مش فى الريس ولا فى ابنة دى فى الناس اللى فى ايديها خيوط اللعبة وهم دول الخطر لانهم عارفيين ان مصالحهم فى بقاء النظام دة واى حد هيطالب بتغيير الوضع هيحطموة حتى لو كان الريس او ابنة والناس دى مابتلعبش دى ناس صاحية وعارفة هى بتعمل اية.ربنا يجعل كلامى وكلامك خفيف على قلبهم
نجم


اضيف في 16 يونيو, 2007 05:11 ص , من قبل emyemyemy

(((هل يريد حسنى مبارك لابنة ان يكون رئيسا.انا اشك فى انة يريدذلك ليس من باب انة يكرة ابنة ولكن (((من باب الحب الابوى والخوف على الابناء من تحمل الصعاب او التعرض للمخاطر))).لانة يعلم متاعب المهنة وقد عاشها ولا يحب لابنة ان يعانى ماعاناة فيها)))

أى صعاب وأى مخاطر يا أستاذ نجم ؟؟!!!
وبعدين من باب الحب الأبوى والخوف على الأبناء يا سلاااااااااااااام

هما اللى فى فلسطين دول مش بنى أدمين هما كمان يخاف عليهم كمواطن عربى وحاكم ورئيس دوله ؟؟!!
بلاش فلسطين
الشباب اللى بعتقلوهم فى مصر ويخربوا عقولهم بالتعذيب الجسدى والنفسى لأنهم هما الأمل فى مصر ، دول مش بنى أدمين ولهم أهل زى المحروس إبنه اللى خايف عليه من مخاطر المهنة !!!!!!!!!!

((((فانا ساوافق علية رئيسا لا لانة ابن مبارك او مفروض علينا بل لانة فعلا احسن من سيترشحون للرئاسة )))

وعرفت منين إنه أحسن من سيترشحون ؟؟!!!
وهما مين اللى هايرشحوا نفسهم تانى بعدد اللى حصل لأيمن نور ونعمان جمعه وطلعت السادات ؟؟؟!!!!

((( اولا ان يبتعد عن اصحاب السوء واقصد هنا اصحاب المصالح من رجال السياسة والاعمال ))))

أصحاب المصالح ورجال الأعمال والسياسة دول هو نفسه واحد منهم والبيه أخوة كمان ولا إنت مش من البلد دى يا عم نجم ؟؟؟!!!!!

(((( ولن توافق علية الناس الا اذا تبرأ مما ينسبونة الية من انة حاميهم وانة موافق على تصرفاتهم فى حق الشعب))))

يا حرام قطعت قلبى بالكلمتين دول
هو وحش ومش هايعمل كدة تانى .

يا راجل حرام عليك سيبنا فى اللى إحنا فيه ومتقلبش علينا المواجع وخلينى ساكته .


اضيف في 16 يونيو, 2007 05:11 ص , من قبل emyemyemy

(((هل يريد حسنى مبارك لابنة ان يكون رئيسا.انا اشك فى انة يريدذلك ليس من باب انة يكرة ابنة ولكن (((من باب الحب الابوى والخوف على الابناء من تحمل الصعاب او التعرض للمخاطر))).لانة يعلم متاعب المهنة وقد عاشها ولا يحب لابنة ان يعانى ماعاناة فيها)))

أى صعاب وأى مخاطر يا أستاذ نجم ؟؟!!!
وبعدين من باب الحب الأبوى والخوف على الأبناء يا سلاااااااااااااام

هما اللى فى فلسطين دول مش بنى أدمين هما كمان يخاف عليهم كمواطن عربى وحاكم ورئيس دوله ؟؟!!
بلاش فلسطين
الشباب اللى بعتقلوهم فى مصر ويخربوا عقولهم بالتعذيب الجسدى والنفسى لأنهم هما الأمل فى مصر ، دول مش بنى أدمين ولهم أهل زى المحروس إبنه اللى خايف عليه من مخاطر المهنة !!!!!!!!!!

((((فانا ساوافق علية رئيسا لا لانة ابن مبارك او مفروض علينا بل لانة فعلا احسن من سيترشحون للرئاسة )))

وعرفت منين إنه أحسن من سيترشحون ؟؟!!!
وهما مين اللى هايرشحوا نفسهم تانى بعدد اللى حصل لأيمن نور ونعمان جمعه وطلعت السادات ؟؟؟!!!!

((( اولا ان يبتعد عن اصحاب السوء واقصد هنا اصحاب المصالح من رجال السياسة والاعمال ))))

أصحاب المصالح ورجال الأعمال والسياسة دول هو نفسه واحد منهم والبيه أخوة كمان ولا إنت مش من البلد دى يا عم نجم ؟؟؟!!!!!

(((( ولن توافق علية الناس الا اذا تبرأ مما ينسبونة الية من انة حاميهم وانة موافق على تصرفاتهم فى حق الشعب))))

يا حرام قطعت قلبى بالكلمتين دول
هو وحش ومش هايعمل كدة تانى .

يا راجل حرام عليك سيبنا فى اللى إحنا فيه ومتقلبش علينا المواجع وخلينى ساكته .


اضيف في 16 يونيو, 2007 05:11 ص , من قبل emyemyemy

(((هل يريد حسنى مبارك لابنة ان يكون رئيسا.انا اشك فى انة يريدذلك ليس من باب انة يكرة ابنة ولكن (((من باب الحب الابوى والخوف على الابناء من تحمل الصعاب او التعرض للمخاطر))).لانة يعلم متاعب المهنة وقد عاشها ولا يحب لابنة ان يعانى ماعاناة فيها)))

أى صعاب وأى مخاطر يا أستاذ نجم ؟؟!!!
وبعدين من باب الحب الأبوى والخوف على الأبناء يا سلاااااااااااااام

هما اللى فى فلسطين دول مش بنى أدمين هما كمان يخاف عليهم كمواطن عربى وحاكم ورئيس دوله ؟؟!!
بلاش فلسطين
الشباب اللى بعتقلوهم فى مصر ويخربوا عقولهم بالتعذيب الجسدى والنفسى لأنهم هما الأمل فى مصر ، دول مش بنى أدمين ولهم أهل زى المحروس إبنه اللى خايف عليه من مخاطر المهنة !!!!!!!!!!

((((فانا ساوافق علية رئيسا لا لانة ابن مبارك او مفروض علينا بل لانة فعلا احسن من سيترشحون للرئاسة )))

وعرفت منين إنه أحسن من سيترشحون ؟؟!!!
وهما مين اللى هايرشحوا نفسهم تانى بعدد اللى حصل لأيمن نور ونعمان جمعه وطلعت السادات ؟؟؟!!!!

((( اولا ان يبتعد عن اصحاب السوء واقصد هنا اصحاب المصالح من رجال السياسة والاعمال ))))

أصحاب المصالح ورجال الأعمال والسياسة دول هو نفسه واحد منهم والبيه أخوة كمان ولا إنت مش من البلد دى يا عم نجم ؟؟؟!!!!!

(((( ولن توافق علية الناس الا اذا تبرأ مما ينسبونة الية من انة حاميهم وانة موافق على تصرفاتهم فى حق الشعب))))

يا حرام قطعت قلبى بالكلمتين دول
هو وحش ومش هايعمل كدة تانى .

يا راجل حرام عليك سيبنا فى اللى إحنا فيه ومتقلبش علينا المواجع وخلينى ساكته .


اضيف في 16 يونيو, 2007 05:11 ص , من قبل emyemyemy

(((هل يريد حسنى مبارك لابنة ان يكون رئيسا.انا اشك فى انة يريدذلك ليس من باب انة يكرة ابنة ولكن (((من باب الحب الابوى والخوف على الابناء من تحمل الصعاب او التعرض للمخاطر))).لانة يعلم متاعب المهنة وقد عاشها ولا يحب لابنة ان يعانى ماعاناة فيها)))

أى صعاب وأى مخاطر يا أستاذ نجم ؟؟!!!
وبعدين من باب الحب الأبوى والخوف على الأبناء يا سلاااااااااااااام

هما اللى فى فلسطين دول مش بنى أدمين هما كمان يخاف عليهم كمواطن عربى وحاكم ورئيس دوله ؟؟!!
بلاش فلسطين
الشباب اللى بعتقلوهم فى مصر ويخربوا عقولهم بالتعذيب الجسدى والنفسى لأنهم هما الأمل فى مصر ، دول مش بنى أدمين ولهم أهل زى المحروس إبنه اللى خايف عليه من مخاطر المهنة !!!!!!!!!!

((((فانا ساوافق علية رئيسا لا لانة ابن مبارك او مفروض علينا بل لانة فعلا احسن من سيترشحون للرئاسة )))

وعرفت منين إنه أحسن من سيترشحون ؟؟!!!
وهما مين اللى هايرشحوا نفسهم تانى بعدد اللى حصل لأيمن نور ونعمان جمعه وطلعت السادات ؟؟؟!!!!

((( اولا ان يبتعد عن اصحاب السوء واقصد هنا اصحاب المصالح من رجال السياسة والاعمال ))))

أصحاب المصالح ورجال الأعمال والسياسة دول هو نفسه واحد منهم والبيه أخوة كمان ولا إنت مش من البلد دى يا عم نجم ؟؟؟!!!!!

(((( ولن توافق علية الناس الا اذا تبرأ مما ينسبونة الية من انة حاميهم وانة موافق على تصرفاتهم فى حق الشعب))))

يا حرام قطعت قلبى بالكلمتين دول
هو وحش ومش هايعمل كدة تانى .

يا راجل حرام عليك سيبنا فى اللى إحنا فيه ومتقلبش علينا المواجع وخلينى ساكته .


اضيف في 16 يونيو, 2007 01:08 م , من قبل badd
من مصر

عزيزي نجم انا معرفش اكون رئيس يا عم اخري رئيس جماعة مسرحية بالمدرسة انا اتجننت ارمي نفسي في التهلكة انا مالي انا زي ايمن نور بيشبط انا اخر كلمة لي في هذا الموضوع انت طرحت استفتاء مش اختيار ولا مفاضلة ولغيت كل من يرشح نفسه امام ما طرحت افهمني انا مش صغير ولا بحب اتورط في كلام لا ها يودي ولا ها يجيب وبعدين يا عم اطال الله عمر السيد الرئيس انت كده غلط بجد


اضيف في 17 يونيو, 2007 02:13 ص , من قبل nadinemauritanie
من موريتانيا

ههههههههههههههههههههه
العزيز نجم صراحة انا شفت رد على وفطست من الضحك ال
". اما بالنسبة لاستاذتك نوال السعدواى فانا اول من سيشجعها على الحكم ستشعرنا بلمسة كوميدية وقد تبيح لنا الزواج من خمسين مراءة او تلغى الزواج من باب توفير المصروفات .
دى هتخلينا فرجة للعالم واللى مايشترى يتفرج علينا. عموما اهى احسن من الجماعة بتوع الدقون والجلاليب القصيرة"
بصراحة والله انها ارحم من بتوع العمامات والجلاليب وعلى الاقل يمكن انكون محظوظين ونتزوج كذا راجل عشن اختار واطفش ال ما يعجبنيش وانقى على الموضة ههههههههههههههههه شى حلو تجربة اجديدة وباخى اخر الليل والاقى مين اغسل رجلى وانعمهم يا حلاوة يا جدعان لو الفكرة تحققت هههههههههههههه!!
خارج عن اطار المزح والله انى احب اى امراة تتراس فى العالم العربى حتى ينتهى مفهوم الحرمة وحتى تتكسر رقبة الزوج وهو شايف المدام بتسلم وبتودع وبتجامل وهو قاعد بالبيت مستنيها بشوفها بس من خلال نشرة الاخبار وتجى اخر الليل وامامها وخلفها العسكر الذى يحوش الذبابة من الهواء لعل ان تمر امامها .


اضيف في 17 يونيو, 2007 02:16 ص , من قبل nadinemauritanie
من موريتانيا

هذا التعليق كتبه وانا متعمدة اخل الفكرة ال براسك تصدق يعنى راح اتقول هذه لازم لها طبيب نفسانى يعالجها هههههههههههههههههه


اضيف في 17 يونيو, 2007 05:50 م , من قبل emy
من مصر

عموما اهى احسن من الجماعة بتوع الدقون والجلاليب القصيرة

إتق الله وماتخليش اللى يسوى واللى مايسوى يتكلم بحقهم .


اضيف في 17 يونيو, 2007 05:52 م , من قبل yasdah
من مصر

تابعوا قديم رفيق القلم
وفى إنتظار الجديد .

إيمان حسان


اضيف في 17 يونيو, 2007 11:46 م , من قبل emyemyemy

إنت مختفى فين اليومين دول ؟؟

كدة ممكن نقلق عليك
شكلك بتبلغ عنى هههههه
بجد طمنا عليك وبعدين نتخانق براحتنا
يلا سلام .


اضيف في 19 يونيو, 2007 05:18 ص , من قبل kher1
من مصر

اه ياعم نجم قلقانين عليك انت فين ياراجل يارب تكون بخير


اضيف في 23 يونيو, 2007 04:11 ص , من قبل allysotak
من مصر

استاذ نجم
ضحكتني وفكرتني بموقف
كنت نازل يوم التعديلات الدستورية اصور ما يحدث في الدوائر الانتخابية
واعمل لقاءات تليفزيونية مع الناس
سألت الناس انتوا رحتوا تنتخبوا مردتيش اقول لهم انتوا رحتوا صوتوا احسن ما يضربوني انا وفريق العمل
المهم فجئت بردود فعل عديدة
من من قاتل اما يا بني هو احنا لينا غير الريس ده لازم ننتخبه ومنهم اللي قال اه انا رحت انتخبت
انتخبت مين يا حاج والله يابني ما اناعارف
هكذا وحاجات اكتر من كده احنا على الرغم من حركاتنا الشعبية التي لا اعترف بها لأنها مش شعبية دول شوية ناس حرامية عاوزين يبدلوا حكم واطي بحكم ازبل واطى
كفاية كده واكمل لك فيما بعد


اضيف في 24 يونيو, 2007 04:13 م , من قبل eshteyak
من فلسطين

العزيز الغالي نجم ..

والله اشتقنالك .. وينك ووين هالغيبة عنا ..

بالنسبة لمصر وقوانينها .. ما بأعرف كثير فيها ..

لكن من وجهة نظري والله اعلم مش من حق الرئيس يورث ابنه لأنه الشعب لازم يختاره حسب انتخابات ديمقراطية ..

بس على علمي انتخابات كثير بتكون نتائجها معروفة مسبقا ..

ربنا يحفظ مصر ويصونها ويبعد عنها شر كل فتنة ومكروه ..

على فكرة وين صورة ابو خالد الخالد عبد الناصر ؟؟

اسمحلي أدعوك مدونتي .. تتفرج على صور بلادك التانية ..

تقبل كل مودتي وجل احترامي وتقديري ولا تطول الغيبة أتمنى أنك تكون بالف خير وصحة وعافية .. ويكون المانع خير يارب ..


اضيف في 25 يونيو, 2007 06:35 ص , من قبل mads

"بمعنى ادق لو قارننا بين الابن والاب لاختارنا الابن بمنتهى العقلانية.
فى مجتمعنا المصرى نجد ان الدكاترة فى الجامعات يكون اولادهم دكاترة وتقبلناها من منطق انهم اقرب الناس الى اصحاب العلم او الفكر وحتى على المستوى الشعبى نجد ان الابن يتعلم مهنة ابية فالحداد ابنة يعلم فى امور الحدادة اكثر من غيرة ممن ليسوا ابناء حدادين وكلنا نتقبل هذا الوضع فلماذا نستكثر ان تكون الرئاسة مهنة وان والدة علمها لة او هو تعلمها من والدة"

باستثناء التاءات المربوطات ، فالمبدأ مرفوض يا سيدى، فليس معنى أن سيادتك خريج كلية علوم أن أبو النجوم السابع عشر سيتخرج فى كلية العلوم فى العام 3111 مـ .


اضيف في 26 يونيو, 2007 01:32 ص , من قبل dodo555555
من مصر

أبو النجوم. فينك؟ أتمنى أن تكون بكل خير


اضيف في 27 يونيو, 2007 06:30 م , من قبل ngoom57
من مصر

اخوتى الاعزاء/كل من سأل عنى فى الفترة الماضية.
انا اسف على الانقطاع عن التواصل معكم وذلك لظروف خارجة عن ارادتى وهو تعرضى لحادثة سيارة ولكن عمر الشقى ..... عموما اليوم رجعت الى الديار واشكر كل من تفضل بالسؤال عنى وساذهب اليكم فى مدوناتكم لاشكركم . الا انى اخص بالشكر بلدياتى العزيز مادز لسؤالة وتعليقة وان الدم عمرة مايبقى مية .اشكركم من كل قلبى.
عادل نجم


اضيف في 27 يونيو, 2007 07:40 م , من قبل jar2007
من مصر

تعالوا نقول مبروك
http://jar2007.jeeran.com/archive/2007/6/255544.html


اضيف في 28 يونيو, 2007 04:53 م , من قبل مدونة رفضنا للتطبيع
من المغرب



لأول مرة في عالم التدوين..

مدونة تقول لا للتطبيع

مدونة يشارك فيها أكثر من مفكر..

و أكثر من مناضل..

و أكثر من مدون..

ترصد محاولات الاختراق الأمريكي و الصهيوني لبلدنا المغرب.

و لوطننا العربي الكبير
نحاربه بالكلمة الحرة و الجريئة..

ونفضخ المطبعين “ و تجار الوطن” ..

و لصوص المدافن..
www.elbakali.net


اضيف في 29 يونيو, 2007 11:31 م , من قبل doctorfahim

ماهذا الجهل المركب ( على الاقل هى أفضل من الجماعة بتوع اللحى والجلاليب ) هذه القردة السحاقية تقارنها مع الائمة والعلماء الا تعلم أن الرسول صلى الله عليه وسلم كان يطلق لحيته ويلبس جلبابا. اتق الله فينا يا أخى نجوم أم أن هذه المدونة موجهة لليهود وليست للمسلمين ؟؟؟؟؟


اضيف في 29 يونيو, 2007 11:31 م , من قبل doctorfahim

ماهذا الجهل المركب ( على الاقل هى أفضل من الجماعة بتوع اللحى والجلاليب ) هذه القردة السحاقية تقارنها مع الائمة والعلماء الا تعلم أن الرسول صلى الله عليه وسلم كان يطلق لحيته ويلبس جلبابا. اتق الله فينا يا أخى نجوم أم أن هذه المدونة موجهة لليهود وليست للمسلمين ؟؟؟؟؟


اضيف في 29 يونيو, 2007 11:31 م , من قبل doctorfahim

ماهذا الجهل المركب ( على الاقل هى أفضل من الجماعة بتوع اللحى والجلاليب ) هذه القردة السحاقية تقارنها مع الائمة والعلماء الا تعلم أن الرسول صلى الله عليه وسلم كان يطلق لحيته ويلبس جلبابا. اتق الله فينا يا أخى نجوم أم أن هذه المدونة موجهة لليهود وليست للمسلمين ؟؟؟؟؟


اضيف في 29 يونيو, 2007 11:32 م , من قبل doctorfahim

ماهذا الجهل المركب ( على الاقل هى أفضل من الجماعة بتوع اللحى والجلاليب ) هذه القردة السحاقية تقارنها مع الائمة والعلماء الا تعلم أن الرسول صلى الله عليه وسلم كان يطلق لحيته ويلبس جلبابا. اتق الله فينا يا أخى نجوم أم أن هذه المدونة موجهة لليهود وليست للمسلمين ؟؟؟؟؟


اضيف في 30 يونيو, 2007 03:22 م , من قبل ngoom57
من مصر

عزيزى الدكتور فهيم
لاادرى كيف فهمت كلامى ولكنى اساسا ضد نوال السعداوى وضد افكارها وتصرفاتها
كما انى ايضا ضد الكثير من افكار السلفيين وتصرفاتهم.
واما عن الرسول علية الصلاة والسلام فهو كان يطلق لحيتة ويرتدى الجلباب لانهم كانوا هذا هو الوضع العادى فى مكة والمدينة بمعنى اخر ان الرسول لم ياتى الى ناس يلبسون بنطال وارتدى هو جلباب .
والايمان ياعزيزى محلة القلب وليس بالمظاهر فقد يكون هناك من يلبس بنطال وبدون لحية ويعرف اللة حق المعرفة.
وهناك من يلبس الجلباب ولة لحية ومع ذلك يتخذهم وسيلة للنصب او وسيلة للوصول للحكم مثل جماعات المتأسلمين الذين يلبسون ويظهرون غير مايبطنون
ومدونتى لم تكن يوما موجهة لليهود اولغيرهم الاانى انتقد اى وضع لا يعجبنى
واعرض فيها وجهة نظرى الشخصية ولا افرضها على احد فمن وافقنى على افكارى فأهلا بة ومن خالفنى فأهلا بة ايضا ولنتناقش ونتحاور فاما ان تقنعنى او اقنعك لكن ان يتهمنى احد بالكفر او الذنقة او الموالاة بدون ادلة فهذا ليس عيبى بل العيب فية فهو ليس على مستوى الافكار التى يؤمن بها وليس عيبى انة فاشل فى الاقناع او الدعوة لما يعتنقة
واشكرك على وصفى بالجاهل او بالجهل المركب فانى اذا اتيت يوم القيامة جاهلا فهذا ليس ذنبى ولكنى لا احب ان اقابل اللة وانا شتام للعبيد او ان اكون ممن يكفرون الناس ويصفوهم بما ليس فيهم (واذا جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا ان تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا على مافعلتم نادمين )صدق اللة العظيم
اشكرك واتمنى لك من اللة الهداية
عادل نجم




أضف تعليقا

<<الصفحة الرئيسية


.
.